De äldres rättsskydd och aktörer som erbjuder stöd
På den här sidan hittar du kontaktuppgifter till aktörer som erbjuder stöd och hjälp samt anvisningar som rör de äldres rättsskydd. Äldreombudsmannen har inte behörighet att ta ställning till eller avgöra enskilda personers ärenden.
En person kan göra en anmärkning eller anföra ett klagomål om en myndighets agerande när personen är missnöjd med servicen eller bemötandet. Vid meningsskiljaktigheter bör man i första hand försöka att lösa frågan med den aktuella aktören. Den som är missnöjd med social- och hälsovårdens tjänster kan göra en anmärkning till den berörda verksamhetsenheten inom social- och hälsovården. Socialombudsmannen eller patientombudsmannen kan bistå i att framställa anmärkningen. Klagomål om en myndighets agerande kan lämnas in till regionförvaltningsverket, riksdagens justitieombudsman eller statsrådets justitiekansler.
Myndigheter och rättshjälp
Vid problem som gäller socialvården, till exempel hemtjänst eller boendeservice, kan du kontakta kommunens socialombudsman. Socialombudsmannen ger råd i frågor som gäller socialvården och kundens rättigheter. Med socialombudsmannen kan du reda ut din situation om du upplever att du blivit illa bemött inom socialvården. Socialombudsmannen ger också råd och bistår dig i att framställa en anmärkning eller anföra ett klagomål.
Socialombudsmannens kontaktuppgifter fås via kommunens telefonväxel, rådgivning, socialverk eller webbplats.
Mer information om socialombudsmannen hittar du på Valviras webbplats.
Regionförvaltningsverken (RFV) övervakar den offentliga och privata social- och hälsovården inom sina regioner. Dessutom har regionförvaltningsverken hand om övervakning som rör till exempel biblioteksväsendet och idrottsväsendet.
Du kan anföra klagomål till regionförvaltningsverket om du anser att verksamheten hos den organisation eller person som klagomålet gäller är lagstridig, felaktig eller osaklig. Klagomål får också anföras på grund av försummelse av uppgifter. Regionförvaltningsverket kan först överföra klagomålet som en anmärkning till den berörda verksamhetsenheten inom social- eller hälsovården för behandling. Allvarliga ärenden, till exempel misstankar om allvarliga fel i yrkesverksamheten, tar Regionförvaltningsverket för behandling direkt.
Mer information om regionförvaltningsverkets övervakning:
Diskrimineringsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet, som har till uppgift att främja likabehandling och ingripa vid diskriminering och förebygga den. Diskrimineringsombudsmannen har till uppgift att bedöma och se till att människornas rättigheter och individens rättsskydd tillgodoses så jämlikt som möjligt.
Du kan vända dig till ombudsmannen om du har utsatts för eller bevittnat diskriminering på grund av ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning, eller någon annan orsak som gäller en personlig egenskap.
Den juridiska hjälp som diskrimineringsombudsmannen erbjuder är huvudsakligen rådgivning och vägledning. Vid behov vidtar ombudsmannen åtgärder för att hjälpa den som utsatts för diskriminering. Diskrimineringslagen möjliggör många olika sätt för ombudsmannen att ingripa vid diskriminering och främja likabehandling.
- Diskrimineringsombudsmannens webbplats
- Information om diskrimineringsombudsmannens metoder för att ingripa vid diskriminering
- Kontaktuppgifter till diskrimineringsombudsmannen
Diskriminering som gäller kön, könsidentitet eller könsuttryck hanteras av jämställdhetsombudsmannen.
Riksdagens justitieombudsman övervakar att myndigheter och andra aktörer som sköter offentliga uppgifter följer lagen och respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna i all sin verksamhet.
Du kan anföra klagomål genom att skriva till justitieombudsmannen informellt eller genom att använda klagomålsblanketten på justitieombudsmannens webbplats. På justitieombudsmannens webbplats finns anvisningar för att anföra klagomål. Råd för att anföra klagomål fås även per telefon från justitieombudsmannens kansli (riksdagens växel tfn 09 4321). Kansliet tillhandahåller inte juridisk rådgivning.
Riksdagens justitieombudsman har en egen sida för de äldre. På webbplatsen finns information om att anföra klagomål och en blankett för att skicka in klagomål.
Rättshjälp innebär att en medborgare, helt eller delvis med statens medel, kan få ett biträde för att sköta ett juridiskt ärende. Rättshjälpen täcker alla juridiska ärenden.
Rättshjälp i rättegångsfrågor ges av offentliga rättsbiträden, advokater och andra jurister och i övriga ärenden av offentliga rättsbiträden. Offentliga rättsbiträden arbetar på statens rättshjälpsbyråer. Byråerna finns i allmänhet på samma orter som tingsrätterna.
Organisationer
I Finland finns många olika organisationer som främjar de äldres rättigheter, ställning och delaktighet.
Pensionärsförbundens intresseorganisation PIO rf verkar för att förbättra pensionärernas och åldringarnas ekonomiska och sociala intressen och rättigheter.
Äldreinstitutet är en nationell expertorganisation, som främjar äldre personers funktionsförmåga och delaktighet med hjälp av forskning, utvecklingsarbete och utbildningsverksamhet. På våra nätsidor hittar du inspirerande lösningar till såväl hälsofrämjande fysisk aktivitet både ute och inomhus, psykiskt välbefinnande, delaktighet som åldersvänliga boendemiljöer.
Centralförbundet för de gamlas väl främjar de äldres och åldringarnas välbefinnande och delaktighet och förbättrar deras levnadsförhållanden och dagliga trygghet. Förbundet främjar även förberedelse för den allt äldre befolkningens åldrande.
På centralförbundets webbplats hittar du olika verksamhetsmodeller som har utvecklats för att förbättra förutsättningar för äldre människors liv och funktionsförmåga.
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry är en riksomfattande sakkunnigorganisation som arbetar med äldreomsorg. VALLI arbetar för en bättre ålderdom. Förbundets medlemmar är organisations- och stiftelsebaserade aktörer inom äldreomsorg runtom i Finland.
Närståendevårdarnas förbund syftar på att förbättra närståendevårdarnas ställning och rättigheter.
På förbundets webbplats finns ett kunskapspaket för närståendevård där du hittar stöd för och information om närståendevård.
Förbundets riksomfattande rådgivningstelefon för närståendevård betjänar närståendevårdare, professionella som arbetar inom närståendevården och personer som stöder sina närstående i frågor om närståendevård.
Minnesförbundet är en organisation för personer med minnessjukdom och deras närstående.
Minnesförbundet utvecklar och upprätthåller olika stödformer som stöd för personer med minnessjukdom och deras närstående. Förbundets stöd och tjänster finns för närstående till personer med minnessjukdom och de som har insjuknat i minnessjukdom.
Brottsofferjouren (RIKU) kan kontaktas för att få hjälp när man blivit offer för ett brott, försök till brott eller vittne till ett brott.
Brottsofferjouren på numret 116 006 ger en möjlighet för brottsoffer att prata med en person som förstår vad det kan innebära att bli offer för ett brott. Tjänsten är kostnadsfri.