Allt fler äldre får inte nödvändiga tjänster – Situationen måste lösas i kommunerna och välfärdsområdena

Utgivningsdatum 26.2.2025 7.44

Äldre personer blir allt oftare utan de tjänster de behöver. Riktningen kan ändras i kommunerna och välfärdsområdena. Nu när välfärdsområdes- och kommunalvalet närmar sig ger äldreombudsmannen flera rekommendationer om tillgodoseende av de äldres grundläggande rättigheter.

I kommunerna och välfärdsområdena beslutas det om många tjänster som är viktiga för de äldre. Äldreombudsmannen betonar betydelsen av det kommande välfärdsområdes- och kommunalvalet när det gäller tillgodoseende av de äldres rättigheter.

Antalet äldre som regelbundet behöver tjänster ökar, men tillgången till social-, hälso- och sjukvårdstjänster har försämrats i hela landet. Antalet hemvårdsbesök har minskat dramatiskt. Allt fler äldre får inte social-, hälso- och sjukvårdstjänster i den mån de behöver. 

Det är en central uppgift för välfärdsområdena och kommunerna att ordna lagstadgade tjänster åt de invånare som behöver dem. Tjänsterna för äldre måste ökas så att de äldres grundläggande rättighet till tjänster tillgodoses. Välfärdsområdena måste säkerställa att antalet platser inom serviceboende med heldygnsomsorg samt tillgången på stödtjänster inom hemvård och närståendevård motsvarar de äldres behov. 

”Läget är orimligt för många äldre. Bristen på tjänster för äldre belastar även hälso- och sjukvårds-tjänsterna. Nedskärningarna i tjänsterna för äldre måste upphöra. Dessa orsakar endast skada för de äldre och flyttar kostnaderna till andra delar av social-, hälso- och sjukvården,” betonar äldreombudsman Päivi Topo.

I kommunerna och välfärdsområdena måste man även undanröja hindren för att få tillgång till tjänster. Många tjänster har digitaliserats i snabb takt, vilket har försvårat det dagliga livet för äldre som inte har tillräckliga digitala kunskaper. Över en halv miljon äldre klarar inte av att självständigt sköta sina ärenden med hjälp av elektroniska tjänster. Det är nödvändigt att kommunerna tillhandahåller digitalt stöd för dem som behöver det. Dessutom måste tjänster som genomförs ansikte mot ansikte och telefontjänster bibehållas som ett reellt alternativ i kommunerna och välfärdsområdena.

”Vi har fått meddelanden från olika håll i Finland om problem som digitaliseringen orsakat. För många äldre är det mycket mödosamt och ibland nästan omöjligt att sköta sina ärenden utan digitala kunskaper och verktyg”, konstaterar Topo.

Äldre måste få tillräcklig rehabilitering, stöd av socialarbetet samt mentalvårdstjänster när de behöver dem. I många välfärdsområden saknas det dock tjänster som stöder äldres rehabilitering och välbefinnande.

”Det är viktigt med mentalvårdstjänster och rehabilitering för att förbättra och upprätthålla äldres funktionsförmåga. Genom dessa stöds även möjligheten att bo hemma och leva ett självständigt liv”, betonar Topo.

För många äldre är det svårt att klara av de höga klientavgifterna inom social-, hälso- och sjukvården. Klientavgifterna får inte medföra att människor hamnar i ekonomiskt trångmål, och inkomsterna får inte avgöra användningen av social-, hälso- och sjukvårdstjänster. Inom välfärdsområdena måste man se till att klienterna informeras om möjligheter att sänka och eliminera klientavgifter.

Genom beslut som fattas i kommunerna går det enkelt att öka de äldres möjligheter att ta hand om sig själva och sina närstående samt sköta sina ärenden. I kommunerna ska man satsa på tillgänglighet och välfungerande kollektivtrafik. Kommunerna och välfärdsområdena ska också se till att äldreråden har verkliga möjligheter att påverka så att de äldres röst blir hörd i beslutsfattandet.

Äldreombudsmannens rekommendationer för att bygga upp åldersvänliga välfärdsområden och kommuner.

Tiedote