Äldre personers jämlika ställning måste tryggas i det digitaliserade samhället, kräver 21 organisationer och äldreombudsmannen

Utgivningsdatum 11.3.2025 8.15

Äldreombudsmannen och 21 riksomfattande organisationer föreslår lösningar för att förbättra de äldres ställning i det digitaliserade samhället.

I Finland saknar över 300 000 äldre personer helt digitala färdigheter. Dessutom kan minst lika många inte använda elektroniska tjänster självständigt. 

När samhället digitaliseras medför det betydande utmaningar. De som inte kan använda digitala tjänster stöter på stora svårigheter när de ska uträtta sina vardagliga ärenden. Många har till exempel varit tvungna att låta bli att använda tjänster eller ansöka om förmåner eftersom det har blivit svårt att uträtta myndighetsärenden på annat sätt än elektroniskt.

Det har också blivit svårare att få tillgång till uppgifter som är nödvändiga för varje medborgare. Även sådana äldre personer som tidigare har kunnat sköta sina ärenden själva kan bli beroende av andras hjälp i och med digitaliseringen.

Äldreombudsmannen och 21 organisationer kräver att äldre personers jämlika ställning ska tryggas i det digitaliserade samhället. I sitt gemensamma ställningstagande presenterar ombudsmannen och organisationerna följande metoder för detta.

De medborgare som inte kan använda digitala tjänster ska ha möjlighet att uträtta ärenden ansikte mot ansikte eller per telefon och få information per brev eller på annat sätt i pappersform. Tillgången till offentliga tjänster på annat sätt än elektroniskt ska bevaras som en jämlik servicekanal.

Digitalt stöd för att lära sig och upprätthålla grundläggande färdigheter ska ordnas för alla äldre personer som behöver det.

”Många äldre personer behöver stöd för sina digitala färdigheter och behöver uträtta ärenden smidigt på annat sätt än digitalt”, säger äldreombudsmannen Päivi Topo. "Kommunerna borde ta en starkare roll när det gäller att ordna digitalt stöd och trygga icke-digital ärendehantering. På så sätt skulle alla äldre kunna sköta sina egna och gemensamma ärenden mer jämlikt.”

Dessutom ska digitala tjänster göras lätta att använda och tillgängliga. Äldre personer ska också höras i planeringen av tjänsterna.

Läs hela ställningstagandet.

Tiedote