Webinaari: Kuka kuulee kotihoidon asiakasta? Ratkaisuja asiakkaan oikeuksien vahvistamiseksi

Julkaisuajankohta 20.8.2025 15.24

Vanhusasiavaltuutetun 1.10.2025 järjestämässä webinaarissa keskitytään keinoihin, joiden avulla voidaan paremmin turvata kotihoidon asiakkaiden oikeuksia, vastata yksilöllisiin hoidon tarpeisiin ja tukea toimintakykyä.

Kotihoidon tavoitteena on turvata ikääntyneen ihmisen kotona asuminen mahdollisimman pitkään ja turvallisesti. Kotihoitoa saa kuitenkin yhä harvempi, vaikka sitä tarvitsevien määrä on kasvanut. 

Kotihoidon asiakkaat tarvitsevat yhä enemmän apua arjessaan, ja huolta herättää saavatko he riittävästi palveluja. Kotihoitoa on tehostettu muun muassa teknologioiden avulla.

Jotta kotihoito voi vastata paremmin iäkkäiden tarpeisiin, on kuultava heidän kokemuksiaan ja toiveitaan. 

YK:n kansainvälisenä ikääntyneiden päivänä 1. lokakuuta 2025 järjestettävässä webinaarissa keskitytään keinoihin, joiden avulla voidaan paremmin turvata asiakkaiden oikeuksia, vastata yksilöllisiin hoidon tarpeisiin sekä tukea toimintakykyä.

Keskusteluun osallistuvat muun muassa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso, yliopistonlehtori Hanna Ristolainen, johtava tutkija Eveliina Saari, palvelulinjajohtaja Satu Kiuru ja muistihoitaja Karoliina Tiura.

Tilaisuus on tarkoitettu ikääntyneiden palveluissa toimiville, vanhusneuvostoille, sote-alan järjestöille, päättäjille, tutkijoille sekä muille aiheesta kiinnostuneille. 

Lämpimästi tervetuloa!

Kuka kuulee kotihoidon asiakasta? Ratkaisuja asiakkaan oikeuksien vahvistamiseksi -webinaari

Aika: 1.10.2025 kello 13–15.00 Teamsin kautta

Kieli: suomi

Ilmoittaudu webinaariin 26.9.2025 klo 16.00 mennessä tämän linkin kautta.

Tilaisuutta ei tallenneta.

Webinaarin ohjelma

13.00 Webinaarin avaus

Tilaisuuden avaus
Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo 

Miten kotihoidon asiakkaan ääntä voidaan vahvistaa? 
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso

Asiantuntijapuheenvuorot

Osallisuuden edistäminen kotihoidossa: Havaintoja ja ratkaisuja SOLDEX-hankkeesta
Yliopistonlehtori Hanna Ristolainen, Itä-Suomen yliopisto 

Miten empatia syntyy kotihoidon asiakaskohtaamisissa ja miksi se on tärkeää?
Johtava tutkija Eveliina Saari, Työterveyslaitos

Hyvät ratkaisut ikääntyneiden kotihoidossa
Palvelulinjajohtaja Satu Kiuru, kotona asumista tukevat ikääntyneiden palvelut, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Kuinka kotihoidossa työskentelevä voi tukea iäkkään merkityksellistä arkea?
Muistihoitaja, Karoliina Tiura

Kommentteja ja keskustelua 

15.00 Tilaisuuden päätös
 

Uutiset