Webinaari: Kuka kuulee kotihoidon asiakasta? Ratkaisuja asiakkaan oikeuksien vahvistamiseksi
Vanhusasiavaltuutetun 1.10.2025 järjestämässä webinaarissa keskitytään keinoihin, joiden avulla voidaan paremmin turvata kotihoidon asiakkaiden oikeuksia, vastata yksilöllisiin hoidon tarpeisiin ja tukea toimintakykyä.
Kotihoidon tavoitteena on turvata ikääntyneen ihmisen kotona asuminen mahdollisimman pitkään ja turvallisesti. Kotihoitoa saa kuitenkin yhä harvempi, vaikka sitä tarvitsevien määrä on kasvanut.
Kotihoidon asiakkaat tarvitsevat yhä enemmän apua arjessaan, ja huolta herättää saavatko he riittävästi palveluja. Kotihoitoa on tehostettu muun muassa teknologioiden avulla.
Jotta kotihoito voi vastata paremmin iäkkäiden tarpeisiin, on kuultava heidän kokemuksiaan ja toiveitaan.
YK:n kansainvälisenä ikääntyneiden päivänä 1. lokakuuta 2025 järjestettävässä webinaarissa keskitytään keinoihin, joiden avulla voidaan paremmin turvata asiakkaiden oikeuksia, vastata yksilöllisiin hoidon tarpeisiin sekä tukea toimintakykyä.
Keskusteluun osallistuvat muun muassa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso, yliopistonlehtori Hanna Ristolainen, johtava tutkija Eveliina Saari, palvelulinjajohtaja Satu Kiuru ja muistihoitaja Karoliina Tiura.
Tilaisuus on tarkoitettu ikääntyneiden palveluissa toimiville, vanhusneuvostoille, sote-alan järjestöille, päättäjille, tutkijoille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.
Lämpimästi tervetuloa!
Kuka kuulee kotihoidon asiakasta? Ratkaisuja asiakkaan oikeuksien vahvistamiseksi -webinaari
Aika: 1.10.2025 kello 13–15.00 Teamsin kautta
Kieli: suomi
Ilmoittaudu webinaariin 26.9.2025 klo 16.00 mennessä tämän linkin kautta.
Tilaisuutta ei tallenneta.
Webinaarin ohjelma
13.00 Webinaarin avaus
Tilaisuuden avaus
Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo
Miten kotihoidon asiakkaan ääntä voidaan vahvistaa?
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso
Asiantuntijapuheenvuorot
Osallisuuden edistäminen kotihoidossa: Havaintoja ja ratkaisuja SOLDEX-hankkeesta
Yliopistonlehtori Hanna Ristolainen, Itä-Suomen yliopisto
Miten empatia syntyy kotihoidon asiakaskohtaamisissa ja miksi se on tärkeää?
Johtava tutkija Eveliina Saari, Työterveyslaitos
Hyvät ratkaisut ikääntyneiden kotihoidossa
Palvelulinjajohtaja Satu Kiuru, kotona asumista tukevat ikääntyneiden palvelut, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Kuinka kotihoidossa työskentelevä voi tukea iäkkään merkityksellistä arkea?
Muistihoitaja, Karoliina Tiura
Kommentteja ja keskustelua
15.00 Tilaisuuden päätös