Digitalt stöd är inte lagstadgat – organisationerna behöver en ansvarig instans, visar äldreombudsmannens riksomfattande enkät

Utgivningsdatum 9.9.2025 14.53

Äldreombudsmannen genomförde en enkät för riksomfattande och regionala organisationer för att utreda hur de ser på nuläget för det digitala stödet. Resultaten visar att organisationerna har en central roll i genomförandet av det, men samtidigt förutsätter digitalt stöd en mer omfattande samhällelig satsning.

En betydande del av de äldre medborgarna är utslagna ur det digitala samhället. Man har uppskattat att över 300 000 äldre personer i Finland helt saknar digitala färdigheter. Sammanlagt kan uppskattningsvis över 600 000 personer inte självständigt uträtta ärenden elektroniskt.

Stöd för att lära sig digitala färdigheter behövs för att äldre personer ska ha jämlika möjligheter att sköta sina ärenden och delta i samhällets verksamhet. Det finns dock stora regionala skillnader i tillhandahållandet av digitalt stöd. Bemötandet av en äldre persons behov av stöd är beroende av bostadsorten.

Svaren i äldreombudsmannens organisationsenkät visar att det digitala stöd som organisationerna erbjuder är mångsidigt. Stöd ges bland annat för grundläggande färdigheter och komplettering av digitala färdigheter antingen som individuell handledning eller grupphandledning. En del erbjuder också stöd vid anskaffning och uppdatering av enheter, föreläsningar om datateknik samt handledning i användningen av ljudböcker och ljudtidningar.

Många organisationer genomför digitalt stöd som kamrathandledning där frivilliga jämnåriga handleder andra äldre. Respondenterna ansåg att möjligheten till personlig handledning ansikte mot ansikte är viktig för de äldre. 

Kamratstödets betydelse var viktig i handledningssituationen, eftersom det sänker tröskeln för att söka stöd. Undersökningar visar att stöd som erbjuds av jämnåriga eller nära släktingar lämpar sig väl för att lära sig digitala färdigheter, och äldre personer önskar också få sådant stöd.

Respondenterna betonade särskilt betydelsen av kontinuerligt och långsiktigt stöd.

Önskemålet är en ansvarig instans och lagstadgade skyldigheter för att ordna digitalt stöd

Enkäten lyfte fram organisationernas oro över att ingen aktör har några lagstadgade skyldigheter att erbjuda digitalt stöd för äldre.

Organisationerna önskar att en tydlig ansvarig instans utses för att samordna det digitala stödet och att kommunernas och välfärdsområdenas roller definieras noggrannare.

Dessutom framförde man önskemål om tillräckliga resurser för att ordna digitalt stöd samt om reglering av ordnandet av digitalt stöd genom lag. 
Även om organisationerna har burit ansvaret för det digitala stödet redan i över ett kvarts sekel kan de inte ensamma svara på det växande behovet. Resultaten av enkäten visar att organisationerna har en central roll, men det digitala stödet förutsätter en mer omfattande samhällelig satsning och strukturellt stöd. 

Samtidigt har organisationernas finansiering blivit knappare, vilket också gör det framtida genomförandet av organisationernas digitala stöd osäkert.

Se publikationen: Digitalt stöd för de äldre – resultat av en organisationsundersökning (PDF)

Bakgrund till enkäten

  • Enkäten skickades i slutet av 2024 till organisationer med många äldre medlemmar eller vars huvudsakliga syfte är att erbjuda digitalt stöd. 
  • Målet med enkäten var att kartlägga nuläget för det digitala stödet, de stödformer som organisationerna erbjuder samt identifiera utvecklingsbehov för att stärka de äldres digitala delaktighet. 
  • Av de 19 organisationer som besvarade enkäten verkar 16 på riksnivå och tre regionalt.
  • Digitalt stöd är handledning i användningen av digitala tjänster och enheter samt annan verksamhet som stärker personens digitala färdigheter. Det behöver även andra än bara de äldre. 

 

Uutiset